Thursday, February 22

Kung hei fat choi!

Oftewel, een gelukkig Chinees nieuwjaar! De afgelopen dagen was dé feestdag hier in China en dat heb ik geweten ook. Ondanks dat veel inwoners van Hong Kong van de gelegenheid gebruik maken om een trip naar een ander land te maken, was er genoeg te beleven.

Maar voordat ik het nieuwe Chinese nieuwjaar in ben gestormd ben ik nog eest met mijn collega's een aantal maal gezellig Dim-Sum wezen houden. De feestdagen staan volop in het bijeenkomen van bekenden en familie en dat is behoorlijk gezellig. Overal op straat zie je groepjes Chinezen met meestal in het midden een oude vrouw, waarschijnlijk grootmoeder. :-) Diegene die hier niet op reis gaat heeft wel voor een aantal dagen familiebezoek voor de boeg.

Helaas wil het weer niet zo meewerken met al die festiviteiten. Het is de laatste dagen erg muffig weer geweest met veel mist en vochtigheid (lees: geen regen). Hoewel op het moment van schrijven het hier bijzonder helder is, vermoed ik dat dit komt doordat het vandaag heeft geregend. Als ik dat eerder had geweten was ik vandaag wezen hiken. De planning is om de hoogste berg hier in HK te beklimmen op Lantau, 934 meter, dus dan wil ik wel wat uitzicht hebben. :-) Ik moet er wel een hele dag voor inplannen, want het hiken duurt zo'n 6 uur, en dan moet ik er ook nog eens naar toe. Omdat ik niet in het donker over die paden wil struinen moet ik dus al vroeg uit de veren. Zaterdag ga ik de tocht proberen...

Goed, allemaal leuk en aardig, maar hoe was nu dat Chinees nieuwjaar? Voor diegenen die het nog niet weten, het Chinees nieuwjaar duurt 3 dagen. Dit jaar was oudjaarsdag op zaterdag en de zondag was het nieuwjaar. Het Chinees nieuwjaar missen is haast onmogelijk. Overal zijn gebouwen versierd met lampionnen, slierten en bloemen die allemaal geluk en voorspoed moeten brengen. De skyline is versierd met gebouwen met knipperende lichtjes. Verder wordt je op TV doodgegooid met reclames waarin je een gelukkig nieuwjaar wordt gewenst. Dan heb je nog de voorbereidingen; zo kopen veel Chinezen nieuwe kleding en zorgen ze dat hun huis piekfijn schoon is. Een drukte op straat en in de winkels dus. Verder wordt er ook veel gedaan om geluk en voorspoed te brengen. Zo worden bergen bloemen in huis gehaald om alles gunstig te stellen. Waar haal je die? Op de flower markets door de stad.

Op aanbevelen van mijn Chinese collega's ben ik zaterdag naar de flower market in Victoria Park gegaan. Het zou vrij gemakkelijk moeten zijn, op het juiste metrostation uitstappen en dan een stukje lopen. Mij werd verteld dat ik het wel zou ontdekken aan de stroom van mensen. Goed, het zag letterlijk zwart van de Chinezen! De straat was afgezet door de politie en was nu territorium van een constante stroom van Chinezen die in beide richtingen zwierven. Als je haast had, kon je beter de moed opgeven, go with the flow was het antwoord... Na dus droogjes in een mensenmassa meegevoerd te worden naar het park kwam ik aan op de bestemming. Alles was vakkundig afgezet door politie en overal hingen borden en spandoeken om de richting te wijzen.

Op het eerste gezicht kon ik geen bloem ontdekken daar op die markt, wel wat anders, prullaria. Prullaria totdat je erbij neervalt. Ik snap niet wat die Chinezen drijft, maar ze hadden echt de gekste dingen in opblaasvorm. De geur van plastic was dan ook onvermijdbaar. Na wat foto's heb ik me dan ook maar de stroom van mensen geworpen om me over de markt te laten drijven. Na zo'n 150 meter aan prullaria had ik er wel genoeg van, ik was immers voor de bloemen gekomen.

Toen kwam ik tot de ontdekking dat de markt opgedeeld was in twee stukken. Het eerste deel uiteraard vol met prullaria, en het tweede deel, jawel, bloemen! En niet een paar, nee, een zee van bloemen. De geur werd er ook al beter op, want de plastic geur had plaats gemaakt voor een heerlijk aroma van onherkenbare geuren. De bloemen waren echt prachtig en er waren er meer dan genoeg. De markt stond er namelijk al een paar dagen en werd telkens weer bijgevuld met nieuw plastic en groen. Er waren ook een paar rare dingen bij, de takken oranje vruchtachtige bloemen leken wel eetbaar. Een poging om een Chinese verkoper uit te laten leggen wat het nu exact was liep op niets uit. Behalve dan dat hij het had over een boy en girl, dus het zal wel te maken hebben met vruchtbaarheid...

Na een half uur had ik er wel genoeg van. De bloemen kwamen bekend voor en de drukte was bedwelmend. Daarom maar op weg naar Ton en Fanny voor een heerlijk gourmet. Daar heb ik eindelijk ook het pokerkoffertje in volle glorie kunnen gebruiken. Dat mocht ook wel, want die 6,2 Kg de hele dag op mijn rug had daar wel lang genoeg gehangen... De volgende zag zijn we met z'n allen, 6 in totaal naar Tsim Sha Tsui gegaan om daar de parade te zien. Daarvoor hadden we nog een bezoekje gebracht aan Lan Kwai Fong, maar dat bekende uitgaanscentrum was totaal verlaten. Toen we met de ferry op Kowloon aankwamen werd wel duidelijk waarom. Wederom zwart van de Chinezen. Helaas was alles hermetisch afgezet door de politie en konden laatkomers zoals wij helaas geen plaatje meer bemachtigen. We hebben nog wel wat op een brug gezien, maar ook niet meer dan een paar mensen in kostuum die bereid waren om naar de railing te komen. Daarom hebben we van elkaar afscheid genomen omdat de rest wel nachtrust kon gebruiken voor de vlucht van de volgende ochtend. Zelf heb ik nog geprobeerd om dichterbij de parade te komen. Qua afstand is dat gelukt, maar ik kon nauwelijks wat zien. Gelukkig was er wel een tv-scherm waar ik een boel op heb kunnen meekrijgen. Zag er allemaal wel fantastisch uit, haast Braziliaans carnaval hier in Hong Kong. Volgende keer dus wel op tijd wezen. :-)

De volgende dag was het tijd voor vuurwerk. Omdat nieuwjaarsdag zo'n familiedag is, wordt het vuurwerk pas op de tweede dag afgeschoten. Met de gedachte aan de parade ditmaal wel op tijd vertrokken, en maar goed ook. De politie was alweer bezig de boel af te zetten. Zonder een idee te hebben wat mij te wachten stond heb ik een plekje gezocht op de beroemde Promenade of Stars kade. Daar heb ik oersaai moeten wachten totdat het eindelijk 20:00 uur was. Maar sjonge zeg, wat was dat het wachten waard! Ik heb van de hele happening een filmpje gemaakt, maar die is te groot om online te zetten. Wel heb ik een stukje van het eind online gezet. Het vuurwerk was werkelijk prachtig. Zo veel anders dan je op TV ziet. Loeizware knallen, en vuurwerk dat een diameter van over de 200 meter haalt. De show was erg goed in elkaar gezet. Opbouwend en afwisselend genoeg om die hele 20 minuten niet te gaan vervelen. Alles werd afgeschoten van drie schepen in de haven. En ondanks de laaghangende bewolking kon iedereen alles mooi meekrijgen. De bewolking had zelfs een mooi effect door de gehele hemel te verlichten in de kleur van het vuurwerk. Een waar spektakel.

De laatste dag heb ik afgesloten met een verrukkelijke Hong Kong barbecue bij Adam. Op een 28 verdiepingen hoog gebouw gezellig om een grote barbecue met lange prikkers je vis en vlees gaar schroeien heeft wel wat. :-)

Gisteren en vandaag heb ik dan ook gebruikt om uit te rusten van al deze gezelligheid. Morgen wordt het nogmaals spannend als ik een performance ga verzorgen op het Philips Annual Dinner. Daar horen jullie nog vast wel meer over. ;-)

Oja, ik heb ook nog een aantal foto's van de CD van de Skywalk in Macao in het fotoalbum gezet.

No comments:

Post a Comment