Sunday, April 22

Nieuwe stek

Last Friday it was time again to do the search for beer. This time I decided to go to the Fringe Club. I've seen it a couple of times mentioned in the HK Magazine, and that night there would play several punk/rock live bands. Since I didn't see any live bands for too long for a HK point of view, Patrick and I headed for the LKF-area.

There where quite a lot of people when we arrived there. And that was for the first time I saw some really alternative people in HK. Normally all the Chinese have the same dress code, but this bunch of people was very colorful and individual.

It inmediately told me a lot of this place, and I could sence the relaxed vibes I also experience when I go to my favorite pub Kafee de Splinter in The Netherlands. The joint is a mixture between my favourite bar and the Perron 55_ pop podium. Nice decorations, small cosy stage, tables on the sides, and some very nice draft beers including Hoegaarden. :-)

There were several bands performing, sometimes good, sometimes bad, sometimes very loud and sometimes very experimental. But if I count the bits, it was quite fun to be there. Had a good laugh and the beer tasted also nice. But the best thing had still to come, Hard Candy, thé performance of the night. So when the very drunk stage announcer finally managed to get on his stage, the girl-band started to play. One guitar player with kamikaze red band painted around her eyes, one English base player with typical look and a drummer with thick black border square glasses. The instrumental performance was very good, but like all the other bands, they better try to find a dedicated singer who knows more than screaming... But then again, this suited better the punk scene, and we could have a good laugh about it. :-) After a chat with the base player I went home early, because I planned a hike the next day. Patrick was warmed up for a longer night.

So I planned to hike yesterday, but it didn't work out that well. The weather was not that nice. When I arrived at Sai Kung, it was rainy and very humid. Not the perfect conditions for a 5 hours hike trough unknown terrain in the New Terretories. So I took the bus back home. Because I really would like to do some exercise, I headed to our gym. There I did some cycling (the only safe place for that in HK), and after that I ran 10 kilometers. So eventually still got my exercise. :-)

After that it was time for some cleaning and do the boring laundry stuff. But, I had something to look out for. On Friday I saw that there would be an impressive live fusion jazz band on Saturday. So a couple of hours later I was again at the Fringe Club. This time it was not that crowded. I even thought it was closed. But when I opened the door I already could hear the jazzy notes and rythems. The place was filled with small tables and people were already gently knodging ther heads enjoying the music. The band was really awesome. It almost sounded like a studio recored album, but everything was a jamm! You could amlost only notice it by the very progressive style and long lasting endings of the compilations.

The band was lead by a base player who really understood his instrument. You could see that he was used to play with the drummer, because they had their amazing solo moments together. The Saxophone player melted everything togeher and made sure that it wouldn't end up too experimental or progressive. But the star of the evening was probably the piano player. Big black guy, behind his big piano. But his fingers went like crazy on the keys. Amazingly fast but with a nice full sound and sometimes nice and gently. World influences, samba and salsa passed by. It was a great evening, and I'll definitely be there when they play again. Maybe then won't forget my camera. ;-)

So to sum it, I've found a great new place to visit in the weekends. They have lots of different live music and other artistic performances. You probably hear more about it soon... :-)

Dutch:

Afgelopen vrijdag was het weer eens tijd voor een zoektocht naar bier. Dit keer heb ik besloten om een bezoekje te brengen aan de Fringe Club. Ik heb er al een aantal keer over gelezen in het HK Magazine, en deze avond zouden er live punk/rock-bands spelen. Aangezien ik al volgens HK standaard te lang geen live muziek meer heb gezien, zijn Patrick en ik weer in de richting van LKF gegaan.

Het was al behoorlijk druk toen we er aankwamen. En dat was ook gelijk de eerste keer dat ik hier in HK echte alternatieve mensen zag. Normaal gesproken kleden de Chinezen zich hier vrij saai en gelijk, maar dit stelletje was erg kleurrijk en individueel.

Dat vertelde me gelijk een boel over deze plek, en ik kon de gemoedelijke sfeer proeven die ik ook in mijn favoriete bar Kafee de Splinter in Nederland ervaar. De tent is een mix van mijn favoriete bar en het Perron 55_ poppodium. Mooie decoraties, klein gezellig podiumpje, tafeltjes aan de kanten en een paar lekkere bieren van de tap waaronder Hoegaarden. :-)

Er speelden een aantal bands, soms goed, soms slecht, soms er lawaaierig en soms behoorlijk experimenteel. Maar als ik alles optel, dan was het prima vertoeven daar. Ik heb goed kunnen lachen en het bier smaakte ook prima. Maar het beste moest nog steeds komen, Hard Candy, hét optreden van de avond. Dus toen de behoorlijk dronken aankondiger eindelijk op het podium was geklommen, begon de girl-band te spelen. Een gitaar speelster met een rode kamikaze band geschminkt bij haar ogen, een Engelse bassiste met typische look en een drumster met vierkantige bril met dikke zwarte randen. Het instrumentele spel was erg goed, maar net als bij de andere bands kon de zang beter aan een toegewijde zanger overgelaten worden die meer kan dan enkel schreeuwen. Maar aan de andere kant, dit paste wel beter bij de punk scene en we konden er wel om lachen. :-) Na wat kletsen met de bassiste ben ik op tijd naar huis gegaan omdat ik een hike gepland had staan voor de volgende dag. Patrick was nog wel in voor een langere nacht.

Ik had dus een hike voor gisteren gepland staan, maar daar is niet veel van gekomen. Het weer was niet al te best. Toen ik in Sai Kung aan kwam was het aan het regenen en het was behoorlijk vochtig. Niet echt de perfecte condities voor een hike van 5 uur door onbekend terrein in de New Terretories. Dus ik heb maar weer de bus terug gepakt. Omdat ik toch nog wat aan beweging wilde doen, ben ik naar onze fitnessruimte gegaan. Daar heb ik wat gefietst (de enige veilige plek daarvoor in HK) en daarna nog 10 kilometer gerend. Dus uiteindelijk nog steeds mijn oefening gehad.

Daarna was het tijd voor wat schoonmaken en het saaie was- en strijkwerk. Maar, ik had wel iets om naar uit te kijken. Vrijdag had ik namelijk gezien dat er zaterdag een indrukwekkende live fusion jazzband zou spelen. Dus een paar uur later stond ik weer voor de deur bij de Fringe Club. Deze keer was het niet zo druk en ik dacht haast dat het gesloten was. Maar toen ik de deur open trok klonk mij al de jazzy muzieknoten en ritmes in de oren. De ruimte was gevuld met kleine tafeltjes en stoelen en mensen waren al rustig hun hoofden aan het knikken, genietend van de muziek. De band was werkelijk geweldig. Het klonk haast als een studio album, maar alles was een jamm! Je kon het haast alleen merken aan de progressieve stijl en langdradige eindes van de compilaties.

De band werd geleid door een bassist die zijn instrument goed begreep. Je kon zien dat hij vaker met de drummer speelde gezien ze indrukwekkende solo's samen deden. De meneer op de sax smolt het geheel samen en zorgde er voor dat alles niet te experimenteel en progressief werd. Maar de ster van de avond was toch wel de pianist. Dikke zwarte meneer achter zijn grote vleugel. Zijn vingers gingen als een gek over de toetsen. Fascinerend snel maar met een vol geluid en soms weer lekker rustig. World invloeden, samba en salsa kwamen voorbij. Het was een geweldige avond en ik kom er zeker weer als ze opnieuw spelen. Misschien dan niet mijn camera vergeten. ;-)

Om het op te sommen, heb ik nu dis een geweldige nieuwe plek gevonden om te bezoeken in het weekend. Ze hebben in een boel verschillende muziekstijlen live-bands daar, maar ook artistieke optredens. Je zult er binnenkort vast meer over horen... :-)

No comments:

Post a Comment