Sunday, January 14

Captain logbook, week one

Zo, de eerste week hier in Hong Kong zit er op. En het was me een weekje wel hoor. Ondanks hoe chaotisch Hong Kong op me af kwam, begin ik me nu hier al een beetje thuis te voelen. Wat dat betreft heeft Assembléon het slim aangepakt. Met zo'n serviced apartment kunnen we veel sneller aan de slag. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik deze eerste week allemaal woonwinkels moest afstruinen om mijn slaapplaats en woonruimte bij elkaar te sprokkelen. We zitten hier op een perfecte locatie. Veel handige dingen in de buurt; station, busdienst, supermakten, restaurantjes, etc. Ondanks dat we in hartje stad zitten, is het hier rustig wonen. Weinig verkeer, redelijk wat groen en een mooi uitzicht.

Met onze stage gaat het ook erg goed. Hoewel ik zelf nog niet een perfecte werkomgeving heb (zelf configureerbare laptop) kan ik prima aan de slag. Mijn collega's zijn erg aardig en de werkdagen vliegen eigenlijk voorbij.

Nu ik ook eindelijk wat uitgerust ben, en mij redelijk genesteld heb in Hong Kong, kan ik ook eindelijk van deze stad genieten. Je kunt hier zoveel doen en dat op maar zo'n klein stuk land. Je bent zo van hartje stad in de rimboe. Ook het verschil in stadsdelen is enorm. Van westerse gebouwen naar knusse en geurige straatjes. Er is toch wel een duidelijk verschil tussen het Engels en Chinees deel. Beide hebben hun mooie en mindere kanten, maar de mix tussen die twee maakt het eigenlijk altijd wel goed te doen hier.

Overigens, het is hier nu winter. Dat zou je echt niet zeggen. Ik heb vanmiddag gewoon met een t-shirtje rondgelopen, was goed te doen met die 20 graden. Naar mijn idee is het hier nu zoals lente in NL.

In het begin van de week was het wel eventjes wennen hoor. Er lijkt zoveel anders te zijn dan in Nederland. Het eerste wat gelijk opvalt is dat alles links is. Niet alleen het rijden, maar ook het staan bij ingangen en deuren, roltrappen, het passeren van iemand, het kijken bij oversteken, het instappen van auto's.

Bovendien is hier alles zo netjes. Chinezen zijn wat dat betreft hele beschaafde mensen. Je kunt er haast een sport van maken om graffiti te spotten, want die is hier nauwelijks. Straten zijn ook erg schoon. Zelfs het voetpad wordt schoongespoten met water! En dan heb ik het over een enorme slang waar de brandweer jaloers op wordt... Afval wordt ook door iedereen netjes in prullenbakken gegooid. Mensen lopen ook erg netjes en laten elkaar voor indien nodig. Hier geldt totaal niet het recht van de sterkste man zoals dit in NL wel meer het geval is. Ik stond werkelijk verbaasd over de nette rijtjes bij een bushalte. Iedereen sluit netjes aan. Geen voorkruiperij, zelfs niet iemand die super gehaast is. Een vreemd tafereel dat ook te zien is tijdens de lunch, is dat je voor een restaurant een hele rij Chinezen ziet staan. Mensen wachten dan gewoon op een plaatsje. En dat wachten kan soms wel tot tientalle minuten oplopen...

We zijn ook behoorlijk vaak in typisch Chinese delen van de stad geweest. Je komt dan om de 5 min misschien 1 blanke tegen. Dan valt je ook goed op hoe klein en smal die chineesjes zijn. Ook hebben ze allemaal zwart haar en een wat platter gezicht. In het begin leken ze voor mij echt allemaal op elkaar. Maar nu begin ik al onderscheid te zien. De mensen hier zijn echt aardig en beleefd. Heel behulpzaam en rustig. Wat je vaker van steden als Hong Kong en hun inwoners in Nederland ziet, zijn juist de wat drukkere momenten. In het dagelijks leven is het hier helemaal niet zo chaotisch. Wel kun je merken dat Chinezen hier erg individueel zijn. Begroeten op straat doen ze niet zo snel, in een bus is de stilte oorverdovend en in openbare gelegenheden doet ieder z'n ding. Het is daarom juist leuk om naar mensen te lachen (lees: niet uitlachen) of de portier te begroeten. Je merkt dat ze dat eigenlijk toch wel kunnen waarderen.

Het was dus een mooie eerste week. Ik kijk al uit naar deze week, omdat ik nu eindelijk tijd heb om de stad een beetje te ontdekken. Uiteraard zal ik mijn fototoestel dan meenemen, zodat jullie er ook wat van kunnen meemaken.

5 comments:

  1. Heej Bart!

    Leuk om te lezen allemaal zeg! Ik herken alles precies, wel jammer dat we er niet tegelijk zijn. Ik had graag ff een lekker jellydrankje met je gedronken! Heb je die al gehad? En ben je al naar honeymoon desserts geweest? Is echt bizar wat voor toetjes ze daar hebben. Nou geniet van alles he! Je hebt in ieder geval langer de tijd als ik, en vergeet niet naar monkey hill te gaan. En als je mijn broer ziet, doe um de goetjes!

    liefs,
    Leonie

    ReplyDelete
  2. hallo Bart en Patrik,

    met veel plezier lees ik dagelijks jullie website. Foto en filmpje zijn indruk wekkend. Paul Verkoeijen heeft me even geholpen met het inzoomen van de sateliet foto, hij is er 2 keer geweest op weg naar Australie en Nieuw Zeeland, wees het vliegveld brug eiland en jullie verblijf aan, volgt het nu ook. Bart proficiat met je 21 ste verjaardag 16 jan.
    Nog een tip misschien wil het kamermeisje tegen een kleine vergoeding jullie was strijken.

    Groetjes,

    Nellie

    ReplyDelete
  3. Hallo Bart,

    Harstikke leuk hoor, dit blog. Ik zal nog vaker eens langs komen om te kijken hoe het met je gaat daar in verwegistan. Veel succes met je stage en ik wens je een hele leuke tijd toe.

    Hartelijke groet,

    Mirjam Selen

    ReplyDelete
  4. Heej Bart!

    Klinkt goed daar hoor, ik heb nog maar 4 weken te gaan hier aan de andere kant van de wereld en dan ga ik ook weer terug naar het koude Nederland. Ik hoor veel uitgaan, een relaxt appartement en leuke stage. Kan niet meer mis gaan dan toch!?

    Veel plezier en de groeten uit Chili!

    Wiel

    ReplyDelete
  5. Hallo allemaal,

    Dank voor jullie leuke reacties!

    Leonie, bedankt voor die goede tips. Ik ga ze zeker proberen. Zal er uitgebreid fotoverslag van doen. :-)

    Tante Nelly, goede tip van dat kamermeisje. Nieteens aan gedacht, zal het zeker eventjes vragen. En dankzij Google krijg je nog eens wat mee van Hong Kong. :-)

    Ik zal er voor zorgen dat er wat te beleven valt Mirjam! ;-)

    Nou, zo koud schijnt het niet te zijn in Nederland, Wiel. Dus gewoon zomerkleding meenemen. :-D
    Maar misgaan, nee, dat denk ik niet. ;-)

    ReplyDelete