Thursday, January 11

Have a break

Zo, eindelijk pauze en dan mag ik dus eigen dingentjes doen waaronder eventjes het weblog bijhouden. Ik zal eventjes vertellen over de afgelopen dagen, want dat heb ik eigenlijk nog helemaal niet kunnen doen.

Zoals een aantal van jullie misschien al wisten was dit eigenlijk de eerste keer voor mij om te vliegen. Naja, ik ben wel eens in zo'n klein pleziervliegtuigje geweest, maar nog nooit in zo'n groot passagiersvliegtuig. Dat kleine vliegtuigje was in Duitsland, in een heuvelachtig gebied, en was daarom wel al bekend met het fenomeen turbulentie. Ik had er eigenlijk veel meer van verwacht, maar op de snellere acceleratie en minder beenruimte na was het ongeveer hetzelfde. Van het uitzicht was ik wel zwaar onder de indruk. Wat ziet de wereld er toch raar uit op grotere hoogte. Ik snap nu eindelijk ook de luchtfoto's op Google Maps. Tijdens het vliegen heb ik dan ook een aantal foto's geschoten. Zelfs stiekem tijdens het opstijgen. Dat was namelijk 's nachts net na vertrek vanaf Heathrow Londen. Toen hadden we een heel mooi uitzicht over de stad met alle lichtjes. Voor de foto moest ik wel onder mijn dekentje duiken omdat anders de foto's mislukten vanwege het tegenlicht van het vliegtuig. Dat bracht wel de nodige vraagtekens bij het jongentje achter mij. Die overigens de hele vlucht irritant met zijn schoenen in mijn rugleuning heeft liggen te trappen...

Na wat uurtjes vliegen en een kort slaapje kwamen we al in de buurt van China. Toen doken de eerste bergen al op. Dat zag er echt prachtig uit. Mooie besneeuwde bergen. Tot mijn verbazing wonen er dus in deze woesternij wel mensen. Overal doemden op een gegeven moment besneeuwde rijstvelden op. Van die terassen die tegen de bergwand op zijn gebouwd. Een foto daarvan is in het fotoalbum te zien.

Op het vliegveld heb ik op aanbevelen oordopjes gekocht vanwege het luchtdrukverschil in een vliegtuig. Uiteindelijk heb ik ze niet in gedaan. Wat misschien om twee redenen niet zo slim was. Ten eerste kosten die krengen 7 euro, voor een paar. En ten tweede omdat ik tijdens het dalen bij Hong Kong toch wel ontzettende pijn aan mijn oren kreeg.

Maar alles ging wel smooth. Alleen de overstap op Heathrow was wat hectisch, omdat we eigenlijk te weinig tijd hadden om over te stappen i.v.m. de vertraging. We moesten lang wachten bij de douane. Maar ons tweede vliegtuig had ook vertraging, dus uiteindelijk hadden we ons voor niets druk gemaakt. Gelukkig maar... :-)

De aankomst in Hong Kong ging voor mijn doen wel erg snel. We waren snel het vliegtuig uit, hadden snel de koffers en waren ook zo door de douane. Voordat ik het doorhad zaten we in een hogesnelheidstrein die met 300 km/u door het landschap sjeesde. De indruk die je dan krijgt is gewoon overweldigend. Alles is nieuw, anders en eigenlijk gewoon teveel. Maar goed dat Patrick er bij was om me nog een beetje de weg te wijzen. We waren razend snel bij ons appartement. Gelukkig maar, want we waren wel toe aan een douche. Slapen hoefde eigenlijk niet meer. En het eerste wat we deden was het uitgaanscentrum opzoeken.

Jammergenoeg was het op Lang Kwai Fong niet erg druk. Maar misschien voor mij wel handig na al die impressies daarvoor. Daar heb ik gelijk met de keukens (veel verschillende soorten) van Hong Kong kennis kunnen maken. Dit was een enorme opkikker na zo'n slopende vlucht. Na wat pilsjes zijn we terug gegaan naar het appartement waar we beiden genoten hebben van onze welverdiende nachtrust.

Zo, hier wil ik het even bij laten. De zondag was ook fantastisch, maar daarover later nog meer...

3 comments:

  1. Bart, die verhalen van jou zijn echt veels te lang. Je zit nu 5 dagen in HK, en je hebt al 10.000 (ja, ik heb ze geteld) lettertjes getyped. Als je dat het komende half jaar ook gaat doen, heb je niet eens meer tijd voor je stage! :P

    ReplyDelete
  2. Heej Bart,

    Ziet er mooi uit allemaal:D. Lijkt me echt geweldig om daar te zijn.

    Stefan

    ReplyDelete
  3. Dat is zeker waar Stefan. Elke dag blijf ik me verbazen over die rare Chinezen.

    Hey, da's handig mijn personal word counter. :-) Maar er komen waarschijnlijk nog wel meer van zulke posts. Ik heb nog niet over de trip naar het eiland gehad, ons gedoe met het appartement en uiteraard mijn stageplaats.

    ReplyDelete